VR: Noccc (ang. tytuł Nightsss) – wirtualny, erotyczny poemat stworzony do odbioru w rozszerzonej rzeczywistości – będzie można zobaczyć (i doświadczyć) po raz pierwszy w Polsce na 21. MFF Nowe Horyzonty. Debiut reżyserski Weroniki Lewandowskiej i Sandry Frydrysiak był jedną z rewelacji tegorocznej edycji Sundance, najważniejszego festiwalu kina niezależnego w Stanach Zjednoczonych, znalazł się w oficjalnej selekcji prestiżowego festiwalu goEast w Wiesbaden i został nagrodzony na amerykańskim Cinequest (Best VR Sound Design).
VR: Noccc powstała w niespełna pół roku w Laboratorium Narracji Wizualnych w Łódzkiej Szkole Filmowej. Dzięki goglom wirtualnej rzeczywistości publiczność Nowych Horyzontów będzie mogła zanurzyć się w trójwymiarowym i interaktywnym doświadczeniu poezji i tańca. Punktem wyjścia dla scenariusza siedmiominutowej eksperymentalnej animacji „Noccc” stał się wiersz slamowy autorstwa Weroniki Lewandowskiej. Artystka wykorzystuje w nim charakterystyczne dla języka polskiego dźwięki, tworząc onomatopeistyczne krajobrazy przekraczające bariery językowe.
Do stworzenia doświadczenia artystki zainspirował projekt badawczy poświęcony percepcji tańca i ruchu w wirtualnej rzeczywistości, który realizowały na Uniwersytecie SWPS, pisząc swoje rozprawy doktorskie o sztuce (Lewandowska o doświadczeniu immersyjnym w performatywnych praktykach artystycznych, a Frydrysiak o tańcu jako praktyce kognitywnej w kontekście nowych technologii i neuronauk).
VR: Noccc to bardzo sensualne i ucieleśnione doświadczenie poezji – przyznaje Lewandowska. Postanowiłyśmy zaproponować publiczności immersję w dźwiękowe struktury języka polskiego. Zaprojektowaliśmy interakcje z wierszem, które – dzięki ruchowi rąk w VR – pozwalają osobie zanurzonej „grać” na warstwie głosu – dodaje.
W VR: Noccc spotykamy też tańczącą postać, która zaprasza nas do eksploracji przestrzeni wirtualnej, rozwijając jednocześnie kinestetyczną empatię – tłumaczy Frydrysiak. Intuicyjnie odwzajemniamy ruchy postaci, a gdy uruchamiamy nasze ciała, poziom zanurzenia w VR się zwiększa – są na to dowody naukowe – dodaje badaczka.
Tegorocznej odsłonie Nowych Horyzontów towarzyszy hasło „kino od nowa”: to zaproszenie do powrotu do festiwalowego życia i zapowiedź nowych filmowych zjawisk, które będzie można zobaczyć już w sierpniu. VR: Noccc doskonale odzwierciedla odnawiającą moc kina.
Wrocławska odsłona VR: Noccc realizowana jest we współpracy z Biennale WRO oraz Centrum Nauki Kopernik, organizatorem Festiwalu Przemiany.
Reżyseria i Scenariusz: Weronika Lewandowska, Sandra Frydrysiak
Wiersz „Noccc” i Wykonanie: Weronika Lewandowska
Produkcja: Film School in Łódź, Visual Narratives Laboratory (vnLab), VR/AR Studio
Producenci: Krzysztof Franek, Krzysztof Pijarski, Pola Borkiewicz, Jacek Nagłowski
Producentka wykonawcza: Weronika Lewandowska
Współpraca produkcyjna: Anna Piekarska-Szczerba
Choreografia: Kaya Kołodziejczyk
Środowisko Wizualne, Animancje 3D i Postprodukcja: Render Boys: Marek Straszak, Arek Zub
Dźwięk przestrzenny i Interakcji: Przemek Danowski
Muzyka: Marcin Macuk
Programowanie środowiska VR i Interakcje: Piotr Apostel
UX/Unity Programowanie: Piotr Nierobisz
Produkcja Audio: Emma Production
Dźwięk nagrano w studio #Venice Bitch#
Głos nagrano w Black Kiss Studio
Interakcje audio obsługiwane przez Wwise ©2006-2020 Audiokinetic Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Tłumaczenie wiersza: Bohdan Piasecki
Koordynacja kaskaderska: SAS-RIG Antigravity: Andrzej Słomiński, Piotr Nowacki, Tadeusz Perkowski
Motion Capture: Sławosz Tejkowski, Roman Savchenko
Opieka merytoryczna: Sandra Frydrysiak
Konsultacje i Nagranie Kamerą 360°: Wojciech Olchowski
Reżyserka, autorka scenariusza i producentka wykonawcza doświadczenia VR „Noccc”. Poetka spokenwordowa, performerka, doktor nauk humanistycznych, badaczka nowych i cyfrowych sposobów opowiadania historii.
Jej wiersz „Noccc” przetłumaczony został na 13 języków. Weronika prezentowała go na slamach poetyckich w ponad 20 krajach i na trzech kontynentach, a także podczas wystawy ”The Liberated Voice – Sound Poetry” w Palais de Tokyo w Paryżu (2019). W 2020 roku w ramach rezydencji artystycznej w Pradze, pracowała nad artystycznym wykorzystaniem technologii 360° do live performansu (International Visegrad Fund, Bazaar Festival/Cross Attic). Otrzymała stypendium artystyczne m.st. Warszawy (2021). Prowadzi warsztaty z creative writing, digital storytellingu i performansu.
Zobacz slamowe wykonanie Wiersz „Noccc”
Reżyserka i autorka scenariusza doświadczenia VR „Noccc”. Badaczka tańca. Autorka książki „Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca” (2017). Doktorka nauk humanistycznych, kulturoznawczyni i socjolożka pracująca naukowo w obszarach new media studies, dance studies oraz gender studies. Adiunktka w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie, koordynatorka jednego z semestrów studiów School of Ideas. Projektowanie innowacji społecznych, członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanities/Art/Technology UAM. Trenerka antydyskryminacyjna specjalizująca się w gender mainstreamingu, opiekunka naukowa koła MyGender.
vnLab powstało w ramach pilotażowego konkursu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” przy Szkole Filmowej w Łodzi. Zadaniem Laboratorium jest produkowanie eksperymentalnych utworów artystycznych, podejmowanie twórczej i naukowej eksploracji obszaru technologii związanych z narracją, takich jak cinematic VR, stereoskopia, interaktywny dokument i inne interaktywne formy wizualne, esej filmowy, i wreszcie cyfrowe, wielomedialne publikacje. Wszystkim tym eksploracjom ma towarzyszyć refleksja naukowa, czy to w postaci badań widowni, m.in. pod kątem oddziaływania produkowanych w ramach Laboratorium utworów, czy też w ramach corocznych, podsumowujących działania laboratorium konferencji.