Filmowy nokturn, którego bohaterowie na chwilę wyłaniają się z mroku, by znów pozwolić pochłonąć się letniej brukselskiej nocy. Roztańczone pary, włóczędzy, niepewni kochankowie, cierpiący na bezsenność samotnicy – wszyscy oni dryfują poprzez słabo oświetlone ulice, bary, ciche mieszkania. Długie ujęcia z jednej strony potęgują wrażenie oczekiwania (Na miłość? Na świt?), z drugiej rozrzedzają czas, pozwalając do końca wybrzmieć uchwyconym przez kamerę sytuacjom, krótkim dialogom i niespełnieniom rezonującym we wnętrzach jeszcze długo po tym, jak opuścili je bohaterowie. Zanurzony w świecie przypominającym malarstwo Edwarda Hoppera film wymyka się narracyjnej logice dnia i z serii epizodów i mikrozdarzeń buduje opowieść o alienacji i tęsknocie za włączeniem się w nurt zbiorowego życia. Autorką zdjęć do emanującego niesamowitą aurą dzieła Akerman jest Caroline Champetier – operatorka Annette, najnowszego filmu Leosa Caraxa.
(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.
1972 Hôtel Monterey
1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,
1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna
1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me
1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy
1991 Nuit et jour / Night and Day
1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York
2000 Uwięziona / La captive / The Captive
2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move
2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly