English
Indeks Cykle Kalendarz

Powiedz mi

Chantal Akerman
Tell Me / Dis-moi
Francja 1980 / 45’
napisy: polskie i angielskie
Spotkania Anny Przez całą noc

Jeden z najmniej znanych filmów Chantal Akerman, zrealizowany na zamówienie francuskiej telewizji TF1 jako odcinek serii o babciach. Dokumentuje spotkania reżyserki z kilkoma starszymi mieszkankami Paryża, których korzenie sięgają polskich i rosyjskich sztetli, kobietami, które przetrwały Holocaust. Na stołach ląduje ciasto, placki ziemniaczane, herbata w szklankach, a nawet butelka „Żytniej”. Jedz. Dlaczego nie jesz? – zachęca wschodnioeuropejska gościnność. Przywoływane się opowieści o stracie, ale i o głodzie życia, własne historie snują też ciała bohaterek: czasem osuwające się z wyczerpania, czasem wręcz przeciwnie – ruchliwe, aktywne. Nie trzeba pokazywać tego, co ma się w sercu – mówi jedna z nucących podczas krzątaniny kobiet – Lepiej śpiewać. Ich opowieściom towarzyszy jeszcze jedna rozmowa, z offu: Chantal Akerman z jej matką Natalią, wspominającą swoją babcię, która heroicznie opiekowała się po wojnie szczątkami rodziny. Powiedz mi, choć naznaczone smutkiem, pełne jest zaskakującego humoru – podobny splot tragedii ze śmiechem odnajdziemy też w Amerykańskich historiach. A puenta dokumentu o babciach tak hojnie obdarowuje emocjami i znaczeniami, że chce się zostać przy ich stole.

Małgorzata Sadowska

Seanse

sb 14 sie, 19:00 knh 5
Spotkanie z twórcami
pt 20 sie, 15:30 knh 5
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

105 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.

Wybrana filmografia

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

Twórcy

reżyseria Chantal Akerman
scenariusz Chantal Akerman
zdjęcia Maurice Perrimond, Michel Davaud, Francis Lapeyre
montaż Francine Sandberg
dźwięk Xavier Vauthrin
obsada Chantal Akerman, Natalie Akerman
producent Jean Frapat
produkcja INA
właściciel praw INA
język francuski

Powiedz mi

Chantal Akerman

Twoja ocena 0/5