W języku baskijskim zumiriki to wyspa pośrodku rzeki. Na takiej wyspie Oskar Alegría spędzał w dzieciństwie wakacje. Pewnego dnia zniknęła ona pod wodą, zalana z powodu budowy tamy. W ten sposób reżyser został właścicielem niewidzialnej wyspy. Trudno o bardziej romantyczne okoliczności, by rozpocząć filozoficzną podróż. Od czasów Thomasa More’a wyspy – zwłaszcza te wyimaginowane – należały do ulubionych terytoriów twórców utopii, były symbolicznymi poligonami doświadczalnymi do przeprowadzania ćwiczeń z myślenia o alternatywach dla status quo. Alegría zaczyna żyć na brzegu rzeki, vis-à-vis wyspy, z której zostały tylko korony drzew wystające z wody. Buduje prymitywną chatę, urządza warzywny ogródek. Towarzystwa dotrzymują mu dwie kury, kamera i kilkadziesiąt książek. Spędzi tam cztery miesiące. Film jest zapisem z jego waldenowskiego eksperymentu. Jest pamiętnikiem rozbitka, intrygującym kolażem zbudowanym z obserwacji, nagrań terenowych, wspomnień i rekonstrukcji. Reżyser próbuje odzyskać wspomnienia z dzieciństwa, ale też jest ciekawskim archeologiem, ratującym zanikające baskijskie obyczaje i język. Uwiecznia zapomniane słowa i odchodzących z nimi ludźmi.
MFF w Sewilli 2019 - New Waves Non-Fiction Best Film
Urodził się w 1973 roku, z wykształcenia jest dziennikarzem. Zaczynał jako reporter w programach informacyjnych Canal+ i CNN. Potem był wydawcą programów kulturalnych i zrealizował serial Mistrzowie kuchni baskijskiej. Od 2002 roku jest reporterem El País, gdzie pisze o podróżach, jest także autorem fotograficznego projektu Widzialne miasta. Wykłada scenopisarstwo dokumentalne na Uniwersytecie w Nawarze. W 2013 roku prezentowaliśmy jego dokument Szukając Emak Bakia.
2012 Szukając Emak Bakia / Emak Bakia baita / The Search for Emak Bakia (doc.)
2019 Zumiriki