Thomas Vinterberg nazywa swój najnowszy film – przebój festiwali w Cannes, Toronto i San Sebastián – pochwałą życia, a nie picia. Tylko czy umiemy jeszcze przeżywać stany upojenia bez procentów? W postać głównego bohatera, Martina, wcielił się z godną podziwu wrażliwością, charyzmą i empatią Mads Mikkelsen – i jest to bez wątpienia jeden z najlepszych występów w jego karierze. Martin to nauczyciel historii, mąż i ojciec dwojga dzieci, a przede wszystkim mężczyzna na skraju załamania nerwowego. Jedynym lekarstwem na kryzys wieku średniego, wypalenie zawodowe i problemy w związku staje się dla niego alkohol. Bierze bowiem udział w kumpelskim eksperymencie – czterej nauczyciele sprawdzają na sobie teorię, że człowiek jakoby urodził się z niedostatkiem alkoholu w organizmie, który stale trzeba uzupełniać. I tym sposobem klasyczny psychologiczny dramat płynnie przechodzi w komedię, która zatacza się nieuchronnie w stronę tragicznego kaca. W tym koktajlu smutku, śmiechu i nostalgii za utraconą joie de vivre najmniej chodzi jednak o pijaństwo, a najbardziej o bliskość, której mężczyźni nie umieją wziąć ani dać, więc jej unikają – jakby była bezalkoholowym Kamikadze.
Urodzony w 1969 roku duński reżyser i scenarzysta. Zadebiutował w 1996 roku Bohaterami. Zasłynął jednak jako współtwórca manifestu Dogma ’95. Jego Festen (Grand Prix w Cannes) stało się pierwszym filmem zrealizowanym z zachowaniem zasad sformułowanych przez reżyserów. Z czasem, jak pozostali członkowie grupy, porzucił nurt. Zrealizował m.in. głośną Moją drogą Wendy, w 2012 roku został nominowany do Oscara za Polowanie. W 2018 roku podjął się reżyserii europejskiej superprodukcji Kursk.
1996 Bohaterowie / De Største Helte / The Biggest Heroes
1998 Festen / Celebration
2005 Moja droga Wendy / Dear Wendy
2010 Submarino
2012 Polowanie / Jagten / The Hunt
2015 Z dala od zgiełku / Far From the Madding Crowd
2016 Komuna / Kollektivet / The Commune
2018 Kursk / The Command
2020 Na rauszu / Druk / Another Round