Nowe Horyzonty trzymają rękę na pulsie – co roku wyszukujemy najciekawsze, przełomowe zjawiska w światowej kinematografii. Od trzech lat szczególną uwagę kierujemy na kino z Islandii i Norwegii – to tu trwa prawdziwy filmowy renesans.
Islandzcy i norwescy twórcy coraz częściej zdobywają najważniejsze nagrody na festiwalach filmowych, a krytycy tratują ich jako współczesnych pionierów odkrywających nowe ramy dla kinowego języka.
Dzięki współpracy z Funduszami norweskimi i EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), pochodzącymi z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, podczas tegorocznej edycji Nowych Horyzontów mamy przyjemność zaprezentować 5 wyjątkowych filmów w trzeciej odsłonie sekcji Oslo/Reykjavik i zaprosić na specjalny koncert (online) muzyki Jóhanna Jóhannssona w wykonaniu Bartka Wąsika, towarzyszący polskiej premierze filmu Ostatni i pierwsi ludzie.
Daleko od Reykjaviku Grímura Hákonarsona – najnowsze dzieło autora słynnych Baranów. Islandzkiej opowieści. W swoim nowym filmie reżyser sprawnie łączy północnoeuropejską melancholię z inspiracjami amerykańskim kinem gatunkowym spod znaku czarnego kryminału, a nawet westernu;
Gunda Victora Kossakovsky’ego – jak zaznacza Łukasz Knap, krytyk filmowy, „nie było jeszcze takiego filmu o zwierzętach”. Gunda jest nakręconym z niespotykaną empatią portretem zwierząt hodowlanych: tytułowej świni i jej młodych, a także krów i kurczaków;
Malarka i złodziej Benjamina Ree – dowód na to, że najlepsze (i często najbardziej nieprawdopodobne) historie pisze samo życie. Obraz autorstwa czeskiej malarki, mieszkającej na co dzień w Oslo, zostaje skradziony. Złodziej zostaje szybko schwytany i niebawem staje się… przyjacielem malarki;
Nasze dzieci Daga Johana Haugeruda – intymna opowieść o żałobie, poczuciu winy, rodzicielstwie i poszukiwaniu porozumienia. To właśnie komunikacja, rozumiana jako fundament budowania wspólnoty, wyrasta na jeden z głównych tematów tego norweskiego filmu;
Ostatni i pierwsi ludzie Jóhanna Jóhannssona – pośmiertny reżyserski debiut wybitnego kompozytora. Awangardowe widowisko science fiction, budzące skojarzenia z klasycznym Filarem Chrisa Markera. To ambitne dzieło stanowi splot sprzeczności: odznacza się zarazem rozbuchaniem i ascezą, zawiera majestatyczne obrazy, ale przy tym odwołuje się do wyobraźni odbiorców.
Jóhannsson (1969-2018), islandzki kompozytor, autor ścieżki dźwiękowej do m.in. Sicario, Teorii wszystkiego i Nowego początku, który w swojej muzyce łączył brzmienia orkiestrowe i elektroniczne; miał także ambicje reżyserskie. Przed tragiczną śmiercią zdążył zrealizować tylko jeden pełnometrażowy projekt: zaprezentowanych na festiwalu w Berlinie Ostatnich i pierwszych ludzi. W świat undergroundowego science fiction wprowadza nas głos Tildy Swinton snujący wizje apokaliptycznej przyszłości. W majestatycznym i intymnym zarazem – dokładnie jak jego muzyka – filmie Jóhannssona fatalizm zderza się z żarliwą afirmacją tego, co przynosi los.
Bartek Wąsik to jeden z czołowych i najbardziej wszechstronnych polskich pianistów i aranżerów. Współtwórca zespołów Kwadrofonik i Lutosławski Piano Duo jest laureatem m.in. nagrody fonograficznej Fryderyk, Gwarancji Kultury oraz Wdechów. Pianista z łatwością porusza się między różnymi gatunkami muzycznymi. Jego ostatni projekt to album Astronomia poety. Baczyński, do którego piosenki, w czasie ogólnoświatowej pandemii, napisał razem z Melą Koteluk. Jest autorem cyklu solowych koncertów Pianokrąg, na których prezentował m. in. kompozycje Philipa Glassa, własne aranżacje piosenek zespołu Radiohead czy solowy projekt Pianokrąg (Pianorizon) – na fortepian, syntezator i głosy ptaków.
Zapis koncertu jest dostępny tutaj.