Koncert muzyki Jóhanna Jóhannssona w wykonaniu Bartka Wąsika towarzyszy polskiej premierze filmu „Ostatni i pierwsi ludzie” (sekcja Oslo/Reykjavik) Jóhannsson (1969-2018), islandzki kompozytor, autor ścieżki dźwiękowej do m.in. „Sicario”, „Teorii wszystkiego” i „Nowego początku”, w swojej muzyce łączył brzmienia orkiestrowe i elektroniczne, miał także ambicje reżyserskie.
Przed tragiczną śmiercią zdążył zrealizować tylko jeden pełnometrażowy projekt: zaprezentowanych na festiwalu w Berlinie „Ostatnich i pierwszych ludzi”. W świat undergroundowego science fiction wprowadza nas głos Tildy Swinton snujący wizje apokaliptycznej przyszłości. W majestatycznym i intymnym zarazem – dokładnie jak jego muzyka – filmie Jóhannssona fatalizm zderza się z żarliwą afirmacją tego, co przynosi los.
Utwory:
Theme
Krókódíll
Three Thousand Five Hundred And Ninety One Benches
Flight From The City
wideo: Kuba Kossak
dźwięk: Antoni Grzymała
Nagranie odbyło się 3 XI 2020 w Królikarni - Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Warszawie (oddział Muzeum Narodowego w Warszawie). Stowarzyszenie Nowe Horyzonty dziękuje dyrektorce muzeum, Agnieszce Tarasiuk za użyczenie wnętrz.
Koncert towarzyszy sekcji filmowej Oslo/Reykjavik 3 – powstałej przy wsparciu Funduszy Norweskich i EOG pochodzących z Norwegii, Islandii i Liechtensteinu.
Management: Paweł Szumny // Toinen Music
Jeden z czołowych i najbardziej wszechstronnych polskich pianistów i aranżerów. Współtwórca zespołów Kwadrofonik i Lutosławski Piano Duo jest laureatem m. in. Paszportu Polityki, nagrody fonograficznej Fryderyk, Gwarancji Kultury oraz Wdechów. Pianista z łatwością porusza się między różnymi gatunkami muzycznymi. Jego ostatni projekt to album „Astronomia poety. Baczyński”, do którego piosenki, w czasie ogólnoświatowej pandemii napisał razem z Melą Koteluk. Jest autorem cyklu solowych koncertów „Pianokrąg”, na których prezentował m. in. kompozycje Philipa Glassa w aranżacjach na fortepian, syntezator i głosy ptaków, własne aranżacje piosenek zespołu Radiohead.
Urodził się w 1969 roku w Reykjavíku, odszedł w 2018 w Berlinie. Był muzykiem, najszerzej znanym ze ścieżek dźwiękowych do filmów. Chętnie współpracował z Denisem Villeneuve'em, dla którego skomponował muzykę do Labiryntu, Sicario i Nowego początku. Został nominowany do Oscara za soundtracki Sicario i Teorii wszystkiego, za ten drugi zdobył Złoty Glob. Jego reżyserski dorobek obejmuje dwa tytuły: Ostatnich i pierwszych ludzi oraz wcześniejszy o kilka lat krótkometrażowy dokument End of Summer.