Pedro Costa poświęca swój nowy, uhonorowany wieloma nagrodami film Vitalinie Vareli, kobiecie, którą poznał podczas kręcenia Konia Forsy (2014) i która wpłynęła na jego życiowe i artystyczne wybory. Reżyser relacjonuje jej historię, a może jedynie daje kinematograficzną ramę nurtowi kobiecej opowieści. Vitalina, mimo że przyleciała do Portugalii z rodzinnych Wysp Zielonego Przylądka, spóźniła się na pogrzeb męża. Teraz postanawia zająć jego dom na obrzeżach Lizbony. Dlaczego tu została? Zdradzona i opuszczona, bierze w posiadanie to, co zawsze powinno do niej należeć – wspólne życie z umarłym. W wypełnionej żałobnikami, rozsypującej się, mrocznej kryjówce mieszka żal o to, że choć ona po kobiecemu czekała, on po męsku nie potrafił czekać. Amerykański krytyk Jonathan Rosenbaum pisał o wzniosłym ołtarzu, jaki Pedro Costa wybudował swojej bohaterce – tak pięknie oświetlonej, tak oszałamiającej, pozwalającej na to, by rozkoszować się jej cichą obecnością. Na jednym z jej ramion przysiadł anioł – szalony ksiądz pokutnik (Ventura), błąkający się wśród malowniczych ruin, na drugim zaś szatan kusiciel – mężczyzna, który rozjaśnia niebo nad jej głową, zrzucając z przeciekającego dachu deski i kamienie, zapowiedź ceny, jaką być może przyjdzie jej zapłacić. Oto kościół, oto msza.
MFF w Locarno 2019 - najlepszy film, najlepsza aktorka (Vitalina Varela); FF Mar del Plata 2019 - najlepszy reżyser, najlepszy aktor (Ventura), najlepsze zdjęcia; MFF w Gijón 2019 - najlepszy film, najlepsze zdjęcia
Urodził się w Lizbonie w 1959 roku. Porzucił historię na rzecz studiów w Lizbońskiej Szkole Filmowej pod okiem poety i reżysera António Reisa. Jego pełnometrażowy debiut Krew (O Sangue) miał premierę na MFF w Wenecji w 1989 roku. Kolejny film Dom z lawy (Casa de Lava), zrealizowany na wyspie Fogo w archipelagu Wysp Zielonego Przylądka, był pokazywany w Cannes w 1994 roku. Następnie nakręcił m.in. Kości (Ossos), W pokoju Wandy (No Quarto da Vanda), Gdzie spoczywa twój uśmiech? (Où gît votre sourire enfoui?) o twórczości Danièle Huillet i Jeana-Marie Strauba. Wyreżyserował jedną z części nowelowego Centro Histórico pod tytułem Słodki egzorcysta (Sweet Exorcist). Jego prace były prezentowane w galeriach i muzeach na całym świecie. W 2014 roku za Konia Forsę (Cavalo Dinheiro) otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera na MFF w Locarno.
1987 Cartas a Julia (short)
1990 Krew / O Sangue / Blood
1994 Dom z lawy / Casa de Lava / Down to Earth
1997 Kości / Ossos / Bones
2000 W pokoju Wandy / No Quarto da Vanda / In Vanda's Room
2001 Danièle Huillet, Jean-Marie Straub, cinéastes (odcinek Cinéastes, de notre temps, TV serie)
2002 Gdzie spoczywa twój uśmiech? / Onde Jaz o Teu Sorriso? / Où gît votre sourire enfoui? / Where Does Your Hidden Smile Lie?
2003 6 bagatelas (short)
2006 Pochód młodości / Juventude Em Marcha / Colossal Youth
2007 Tarrafal (short in O Estado do Mundo / The State of the World)
2007 Łowcy królików / The Rabbit Hunters (short in Memories, Jeonju Digital Project)
2009 Ne change rien
2010 O Nosso Homem / Our Man (short)
2012 Słodki egzorcysta / Sweet Exorcist / Lamento da Vida Jovem (short in Centro Histórico)
2014 Koń Forsa / Cavalo Dinheiro / Horse Money
2019 Vitalina Varela