Miejsce życia i śmierci, przyciągająca tłumy atrakcja turystyczna, a także sanktuarium, w którym dokonywano rytualnych morderstw. Tytułowe cenote, wypełnione wodą naturalne studnie na półwyspie Jukatan w Meksyku, od wieków fascynują. Pozwalają przetrwać, ale nieuważnych kuszą i zabijają. Ich niebezpieczny krystaliczny czar próbuje też zgłębić Japonka Kaori Oda, wychowanka Béli Tarra, której poprzednie dwa filmy również prezentowaliśmy w sekcji Lost Lost Lost. W swoim impresyjnym studium reżyserka nurkuje w czasie i pamięci. Zanurza się w lokalnym życiu, na które składają się mity, codzienność i historie tajemniczych zniknięć. Cenote odchodzi jednak od typowo dokumentalnej narracji, podążając szlakiem wizualnych eksperymentów spod znaku Chrisa Markera. Nakręcony na ziarnistej taśmie Super8 film jest migotliwym strumieniem wrażeń utkanym z tłumionych przez wodę odgłosów, opowieści i błyśnięć załamywanego światła. Odurza, dezorientuje i odrywa od rzeczywistości – tak jakby widz spędził pod wodą o minutę za długo, na skraju utonięcia.
Urodzona w Osace w 1987 roku japońska reżyserka i artystka. Począwszy od 2016 roku spędziła trzy lata w Sarajewie, ucząc się pod okiem Béli Tarra w Film Factory. Jej pierwszy film pełnometrażowy Aragane (2015) zrealizowany w bośniackiej kopalni miał premierę na Yamagata International Film Festival i otrzymał tam specjalne wyróżnienie. Był pokazywany m.in. na Doclisboa, MFF Mar del Plata, Sarajevo FF, Taiwan International Documentary FF i in. Jej drugi film W stronę czułości (2017) miał premierę na DOK Leipzig, a najnowszy TS'ONOT/Cenote (2019) zrealizowany w Meksyku, w podwodnych jaskiniach Jukatanu zadebiutował w sekcji Bright Future MFF w Rotterdamie. Kaori Oda jest laureatką Nagrody Nagisy Oshimy 2020.
2010 Thus a Noise Speaks (short)
2016 Aragane
2017 W stronę czułości / Toward a Common Tenderness
2019 TS'ONOT/Cenote