Dziennik „The Guardian”, publikując niedawno pierwszy tekst napisany w całości przez sztuczną inteligencję, pytał: Czy już się boicie? Ale w rzeczywistości cyfrowej są rzeczy znacznie bardziej niepokojące niż grafomański manifest AI. Dlaczego systemy rozpoznawania twarzy nie potrafią rozpoznać czarnoskórych osób? Czy komputerowy system rekrutacyjny Amazona automatycznie odrzucał aplikacje złożone przez kobiety? Dlaczego sztuczna inteligencja działa w oparciu o rasowe i genderowe uprzedzenia? Komu zależy na tym, by zdobyć nasze biometryczne wizerunki? Wbrew pozorom to nie są streszczenia kolejnych odcinków Czarnego lustra. Tak funkcjonuje znacząca część świata. Systemy AI „uczą się”, podglądając użytkowników sieci, a następnie przejmując ich poglądy i wizję rzeczywistości. Shalini Kantayya wraz z najwybitniejszymi badaczkami Internetu odsłania przed widzami świat, w którym coraz częściej o naszym losie – zakupach, wyborach politycznych, a także o tym, czy dostaniemy pracę, o którą się staramy – decyduje cyfrowy Wielki Brat. Pytanie, czy mamy jeszcze szansę z nim walczyć?
Amerykańska reżyserka, scenarzystka i montażystka. Zaczynała karierę jako autorka filmów krótkometrażowych, brała udział w On the Lot – telewizyjnym reality show dla młodych reżyserów, współprodukowanym przez Stevena Spielberga (znalazła się w finałowej dziesiątce). Producentem wykonawczym jej pełnometrażowego debiutu Catching the Sun był Leonardo DiCaprio, pracowała też z Ronem Howardem przy serialu Megaodkrycia kręconym dla National Geographic. Jej najnowszy film Zakodowane uprzedzenie miał światową premierę na festiwalu Sundance.
2005 Bombay Longing (short)
2007 A Drop of Life (short)
2015 Catching the Sun (doc.)
2020 Zakodowane uprzedzenie / Coded Bias (doc.)