Przez serię starannie zakomponowanych krótkich epizodów, z których zbudowany jest film, przeprowadza nas łagodny głos narratorki, inspirowanej postacią Szeherezady z Księgi tysiąca i jednej nocy. Tym sposobem poznajemy przechodzącego kryzys wiary księdza, parę kochanków unoszących się nad miastem w rytm nastrojowej muzyki, tańczące na ulicy młode dziewczyny czy mężczyznę drżącego o swoje oszczędności. Na pozór nie łączy ich nic, ale czy aby na pewno? Roy Andersson w charakterystyczny dla siebie sposób snuje refleksję nad ludzkim życiem. Nad jego pięknem, okrucieństwem, blaskiem i banałem. Wykorzystuje do tego narzędzia, które tak dobrze znamy z jego poprzednich filmów, z Trylogią absurdu na czele – surrealizm, melancholię, humor, nonsens. I pozostaje w tym niezmiennie oryginalny.
MFF w Wenecji 2019 - najlepszy reżyser; Europejskie Nagrody Filmowe 2019 - najlepsze efekty specjalne; MFF w Dublinie 2020 - najlepszy reżyser
Urodzony w 1943 roku w Göteborgu reżyser i scenarzysta. Pracuje od wielu dekad – w tym czasie nakręcił ponad 300 filmów reklamowych, ale tylko cztery fabuły. Cechy charakterystyczne jego stylu to długie ujęcia i absurdalny humor, groteska miesza się tu z melancholią i kontemplacyjnym spojrzeniem. Jego filmy często pełnią funkcję karykatury szwedzkiej kultury i krytyki kapitalizmu.
1970 Historia miłosna / En Kärlekshistoria / A Swedish Love Story
1991 Härlig är jorden / World of Glory (short)
2000 Pieśni z drugiego piętra / Sånger från andra våningen / Songs from the Second Floor
2006 Do Ciebie, człowieku / Du levande / You, the Living
2014 Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmysla o istnieniu / En duva satt på en gren och funderade på tillvaron / A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence