Hilal Bajdarow w minimalistycznych Urodzinach (19. NH) z pietyzmem pokazywał dzień z życia swojej matki. W Kiedy dojrzewają persymony, wracając raz po raz z miasta do rodzinnej wioski, mierzył się z matczynym przywiązaniem i tęsknotą. Natomiast w pokazanym w weneckim konkursie nowym filmie, tym razem pełnokrwistej fabule, razem ze swoim bohaterem „ucieka z domu”, zabierając widzów w na poły realistyczną, na poły baśniową podróż ku przeznaczeniu. Davud po kłótni z chorą matką (w tej roli matka Bajdarowa), wierzgając jak młody źrebak wyrywający się ku iluzorycznej wolności, biegnie na oślep i na swojej drodze sieje śmierć. Davud nie potrafi kochać, jedynie wierzy w miłość – mówił reżyser. – Jest przekonany, że istnieje gdzieś jego własna, prawdziwa rodzina, dzięki której odkryje sens egzystencji. To przeczucie pojawia się na ekranie w postaci serii poetyckich obrazów, tymczasem w świecie rzeczywistym trwa groteskowy pościg lokalnych opryszków krwawym śladem bohatera, który prowokuje spotykanych po drodze ludzi do radykalnych czynów. Dojrzałość, jaką zyska dzięki tej podróży, będzie miała jednocześnie i słodki, i gorzki smak.
Urodził się w 1987 roku w Baku w Azerbejdżanie. Po skończeniu studiów informatycznych uczył się reżyserii w Film.Factory Béli Tarra w Sarajewie. Jego pełnometrażowy debiut Hills Without Names (2018) miał premierę na festiwalu w Montrealu. W tym samym roku kolejny film Urodziny zdobył Nagrodę Docu Talent na festiwalu w Sarajewie. Kiedy dojrzewają persymony (2019) były premierowo pokazane na festiwalu Visions du Réel w Nyonie, gdzie zdobył Nagrodę Jury. Najnowszy film Między śmiercią a śmiercią był premierowo pokazany w konkursie głównym festiwalu w Wenecji.
2018 Hills Without Names
2018 Urodziny / Ad Günü / Birthday
2018 Selimpaşada Bir Gün / One Day in Selimpasha
2019 Kiedy dojrzewają persymony / Xurmalar Yetişən Vaxt / When the Persimmons Grew
2020 Między śmiercią a śmiercią / Sepelenmis Ölümler Arasinda / In Between Dying