Jeden z najbardziej wyrazistych i wszechstronnych autorów współczesnego kina latynoamerykańskiego, Michel Franco (Pragnienie miłości, Opiekun), zelektryzował widzów festiwalu w Wenecji i z Lido wyjechał ze Srebrnym Lwem (Wielka Nagroda Jury). Nowy porządek to wizja świata, w którym ogromne różnice klasowe doprowadzają do zamieszek, zabójstw i porwań na ogromną skalę. Spychani na społeczny margines ludzie chwytają za broń i decydują się na bezwzględną zemstę. Film Franco to brutalny, wstrząsający, perfekcyjnie zainscenizowany thriller. Najbardziej porażające w wizji reżysera wydaje się to, że mamy do czynienia nie z wyssaną z palca fantastyczną opowiastką, lecz z wielce prawdopodobną wizją niedalekiej przyszłości. A w niektórych miejscach na świecie (czy aż tak odległych?) być może taki horror jest już na porządku dziennym. Nic dziwnego, że sam reżyser – odbierając weneckie laury – mówił, że pisał scenariusz sześć lat wcześniej, myśląc o dystopii, a efekt aktualności bardzo go zaskoczył.
Urodził się w 1979 roku w Mexico City. Zawodową karierę zaczął od kręcenia krótkich metraży. Jego pełnometrażowy debiut zakwalifikował się w Cannes do sekcji Quinzaine des Réalisateurs, a drugi film Pragnienie miłości wygrał sekcję Un Certain Regard. W 2015 roku w Cannes odebrał statuetkę za najlepszy scenariusz do Opiekuna. Realizuje się też jako producent. W tej roli triumfował m.in. w Wenecji, gdzie Złotego Lwa otrzymał film Z daleka Lorenza Vigasa.
2003 Między nami / Entre dos (short)
2009 Daniel & Ana
2012 Pragnienie miłości / After Lucia / Después de Lucía
2015 Opiekun / Chronic
2017 Córki April / April's Daughter / Las hijas de Abril