Prezentowany w canneńskim konkursie, trzymający w napięciu Zdrajca w niczym nie przypomina popularnych opowieści o mafii. W najdroższym ze swoich filmów mistrz Bellocchio bez wahania zdradza romantyczną, gangsterską narrację spod znaku Ojca chrzestnego na rzecz surowej rekonstrukcji brutalnych wydarzeń. W jej centrum znajduje się Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, mafijną zmowę milczenia. Dzięki jego zeznaniom doszło do najgłośniejszego procesu przeciwko Cosa Nostrze, tzw. maxiproces doprowadził do skazania 362 mafiosów. Fascynujące ekranowe dochodzenie skupia się na przemianie Buscetty, dla którego La Cosa Nostra, „nasza sprawa”, zaczęła znaczyć coś zupełnie innego, niż chcieliby szefowie klanów. Co ważne, reżyser nie psychologizuje, nie zgaduje intencji przestępcy, za to z pasją kreśli sytuację człowieka najpierw ściganego przez policję, a później przez mafię, który większość życia spędził w ukryciu. – To, co mnie w nim zainteresowało, to fakt, że nie jest ani ofiarą, ani herosem – mówił Bellocchio w wywiadzie dla „Variety”. – To bardzo zdeterminowany człowiek, wieczny zbieg. Właściwie jest ocaleńcem.
Włoskie Złote Globy 2019 - najlepszy reżyser, muzyka; International Cinephile Society Awards 2019 - Grand Prix; Italian National Syndicate of Film Journalists 2019 - najlepszy film, reżyser, scenariusz, montaż, muzyka, aktor, aktor drugoplanowy
Urodzony w 1939 roku włoski reżyser i scenarzysta. Studiował filozofię, potem jednak wybrał studia filmowe w Rzymie. Już w debiutanckich Pięściach w kieszeni dał się poznać jako kontestator przenikliwie patrzący na instytucję rodziny. W następnych filmach poddawał krytyce burżuazję (Chiny są blisko), szkołę (W imię ojca), prasę (Dajcie sensację na pierwszą stronę) i wojsko (Marsz triumfalny). W kolejnych dekadach zajął się adaptacjami klasyki (m.in. Czechow, Kleist) oraz współpracą z psychoanalitykiem Massimo Fagiolim (Diabeł wcielony, Sen motyla). Powrócił do formy w latach dwutysięcznych, gdy stworzył inteligentną satyrę na Kościół Czas religii, rozliczające się z terroryzmem Witaj, nocy (nagroda za scenariusz na MFF w Wenecji) czy dramat Zwycięzca, w którego centrum znalazła się kochanka Mussoliniego (film zdobył aż osiem nagród David di Donatello). W 2014 roku Bellocchio otrzymał Nagrodę Specjalną David di Donatello za całokształt twórczości.
1965 Pięści w kieszeni / I pugni in tasca / Fists in the Pocket
1967 Chiny są blisko / La Cina è vicina / China Is Near
1971 W imię ojca / Nel nome del padre / In the Name of the Father
1972 Dajcie sensację na pierwszą stronę / Sbatti il mostro in prima pagina / Slap the Monster on Page One
1980 Skok w pustkę / Salto nel vuoto / A Leap in the Dark
1994 Sen motyla / Il sogno della farfalla / The Butterfly's Dream
2002 Czas religii / L'ora di religione (Il sorriso di mia madre) / My Mother's Smile
2006 Reżyser ceremonii ślubnych / Il regista di matrimoni / The Wedding Director
2012 Śpiąca królewna / Bella addormentata / Dormant Beauty
2016 Słodkich snów / Fai bei sogni / Sweet Dreams