Uhonorowany Specjalną Złotą Palmą esej 88-letniego reżysera: błyskotliwe, radykalne formalnie, prowokacyjne intelektualnie spojrzenie na filmowe medium. Każdy z rozdziałów (poświęconych m.in. podróżom, wojnom czy prawu) to fragment historii i dopiero gdy zbierzemy je razem, dostrzeżemy pełny obraz. Złożony z cytatów z klasycznych dzieł, newsów czy filmików ISIS z YouTube’a, erudycyjny The Image Book mówi o terrorze obrazów nie tyle wyjaśniających nam świat, ile kształtujących go zgodnie z politycznym zamówieniem. Podążając w stronę Bliskiego Wschodu, Jean-Luc Godard przygląda się kwestiom reprezentacji i jej braku, przekleństwu wizerunku narzuconego przez Zachód, podporządkowującemu spojrzeniu. Tasując na ekranie obrazy i manipulując dźwiękiem, twórca Do utraty tchu pyta o rolę, jaką odgrywa kino w historii XX i XXI wieku: kronikarza przemocy, wirusa roznoszącego groźne ideologie, strażnika istniejącego porządku, a może biernego obserwatora?
MFF w Cannes 2018 - Specjalna Złota Palma
Ojciec filmowego postmodernizmu, radykalny, bezkompromisowy awangardzista. Jego fabularny debiut Do utraty tchu (1959) uważany jest za najważniejszy film nowej fali. Godard dekonstruuje stare formy: burzy gramatykę, stylistykę i dotychczasowe konwencje języka filmowego, odrzuca tradycyjne reguły narracji, filmuje ruchliwą kamerą, w scenerii naturalnych wnętrz i przestrzeni. Na przestrzeni lat kino stało się dla Godarda instrumentem służącym nie tylko do badania i przedstawiania świata, lecz także do oddziaływania na świadomość ludzi. Kręcił radykalne polityczne manifesty, następnie ograniczył działalność do filmów telewizyjnych, uruchomił własne studio, badał możliwości tkwiące w technice wideo. Na początku lat 80. powrócił do filmu kinowego, by po kilku latach porzucić ostatecznie fabułę na rzecz eseju filmowego. Bohater retrospektywy na 10. Nowych Horyzontach.
1960 Do utraty tchu / À bout de souffle / Breathless
1961 Kobieta jest kobietą / Une femme est une femme / A Woman Is a Woman
1962 Żyć własnym życiem / Vivre sa vie: Film en douze tableaux / My Life to Live
1965 Alphaville
1966 Męski-żeński: 15 scen z życia / Masculin, féminin: 15 faits précis / Masculine, Feminine: In 15 Acts
1990 Nouvelle Vague / New Wave
1998 Histoire(s) du cinema: La monnaie l’absolu (z cyklu: Historia francuskiego kina)
2001 Pochwała miłości / Eloge de l’amour / In Praise of Love
2004 Nasza muzyka / Notre musique / Our Music
2010 Film Socialisme / Socialism
2013 The Three Disasters (segment in 3x3D)