Opowieść o miłości w nieromantycznych czasach turbokapitalizmu i przykład oryginalnego kina gangsterskiego w charakterystycznym stylu chińskiego mistrza, Jia Zhang-ke. W swoim najnowszym dziele, prezentowanym w konkursie festiwalu w Cannes, twórca przedstawia historię Qiao (Tao Zhao, ulubiona aktorka reżysera, która wystąpiła w większości jego filmów, m.in. w Martwej naturze i Dotyku grzechu), dziewczyny zakochanej w prowincjonalnym gangsterze o imieniu Bin. Na zapleczu dyskoteki para prowadzi nielegalny salon gier. Nieoczekiwany atak konkurencyjnego gangu stawia Qiao przed dramatycznym wyborem. Ratuje Bina, ale jednocześnie go traci. Jia Zhang-ke zgłębia uczucia swoich bohaterów, którym przychodzi drogo zapłacić za grzechy i walkę o honor. Jia ponownie umieszcza akcję swojego filmu w rodzinnych stronach. Największe miasto prowincji Shanxi, jednocześnie nowoczesny i zanurzony w wielowiekowej tradycji Datong, jak w soczewce skupia wszystkie problemy Chin XXI wieku.
Chiński reżyser i scenarzysta zaliczany do tzw. Szóstej Generacji. Studiował malarstwo, ale kino zafascynowało go tak bardzo, że w 1995 roku założył wytwórnię Youth Experimental Film Group i zaczął kręcić filmy wideo. Absolwent Pekińskiej Akademii Filmowej. Jego fabularny debiut Kieszonkowiec okazał się ogromnym sukcesem, a następne filmy (Nieznane rozkosze, 3. NH; Świat, 5. NH) były prezentowane na największych festiwalach. Zrealizowana w 2006 roku Martwa natura wygrała MFF w Wenecji, natomiast Dotyk grzechu zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz w Cannes w 2013 roku.
1997 Kieszonkowiec / Pick Pocket / Xiao wu
2000 Platforma / Platform / Zhantai
2002 Nieznane rozkosze / Unknown Pleasures / Ren xiao yao
2004 Świat / The World / Shijie
2006 Martwa natura / Still Life / Sanxia haoren
2013 Dotyk grzechu / A Touch of Sin / Tian zhu ding
2015 Nawet góry przeminą / Mountains May Depart / Shan he gu ren