Filmowy zlot czarowników, czyli Nicolas Roeg kręci film dla dzieci na podstawie prozy Roalda Dahla, produkuje twórca Muppet Show Jim Henson, obsada zaś okazuje się wyjątkowo skuteczną amerykańsko-szwedzko-brytyjską miksturą talentów. Wśród aktorów m.in. znakomita Anjelica Huston (Wielka Czarownica), Mai Zetterling (zaczynała u Bergmana) i Rowan Atkinson. Zaprzęgnięcie mrocznej wyobraźni Roega do dziecięcego projektu wydaje się perwersyjnym pomysłem i faktycznie Wiedźmy miały kłopoty z dystrybucją w Stanach (nie mówiąc o oburzeniu Dahla na zmienione zakończenie), ale efekt chóralnie pochwalili krytycy. Ta szalona mieszanka komedii i horroru opowiada o babci i wnuczku, którzy w hotelu w Kornwalii trafiają na zlot czarownic. Tu odkrywają plan wiedźm mających zamiar zamienić wszystkie dzieci w myszy… W jednej ze scen seksowna piękność, jaką jest Wielka Czarownica, ściąga perukę i maskę, pod którymi czai się porowaty łeb z wielkim nosem i krogulcze pazury. Tym samym dziecięca opowieść zamienia się w wyobraźni Roega w satyrę na kobiety, które za zewnętrznym powabem skrywają złe zamiary. Dziś, kiedy czarownice stają się synonimem kobiecej siły i niezależności, Wiedźmy ogląda się trochę jak pocztówkę z przeszłości - niepozbawioną jednak wdzięku i napisaną w niepodrabialnym, autorskim stylu.
Urodzony w 1928 roku, jest jednym z najoryginalniejszych brytyjskich twórców, reżyserem z pasją burzącym porządek klasycznej narracji, mistrzem montażu, wybitnym stylistą. Wchodząc z kamerą w głąb ukrytych obsesji, dręczących wspomnień, zbiorowych i jednostkowych traum czy seksualnych fantazji, zniósł na ekranie podział na przeszłość i teraźniejszość. Roeg przez lata zmagał się z odrzuceniem i niezrozumieniem, ale konsekwentnie podążał drogą outsidera, czego wyrazem jest nie tylko umieszczanie akcji filmów poza Wielką Brytanią (w Australii, na Seszelach, w Wiedniu), lecz także obsadzanie w głównych rolach artystów kojarzących się z kontrkulturowym buntem (David Bowie, Mick Jagger, Art Garfunkel). Funkcjonujące poza kanonem, zbyt późno docenione filmy - Performance, Nie oglądaj się teraz, Walkabout, Człowieka, który spadł na ziemię, Zmysłowa obsesja - obecnie mają status dzieł kultowych: zachwycających wizualnie, wciągających, prowokacyjnych baśni dla dorosłych.
1970 Performance
1971 Walkabout
1973 Nie oglądaj się teraz / Don’t Look Now
1976 Człowiek, który spadł na ziemię / The Man Who Fell to Earth
1980 Zmysłowa obsesja / Bad Timing
1983 Eureka
1985 Z przymrużeniem oka / Insignificance
1988 Tor 29 / Track 29
1990 Wiedźmy / Witches