Lubię prawdopodobieństwo niemożliwego - mawia Nicolas Roeg, a komediodramat Z przymrużeniem oka doprowadza do ekranowego spotkania, które w rzeczywistości nigdy się nie odbyło. Mamy zimnowojenny marzec 1954 roku. W nowojorskim hotelu, w którym mieszka Albert Einstein, zwany w filmie Profesorem (Michael Emil), pojawia się Senator (w Josepha McCarthy'ego wcielił się Tony Curtis) i nakłania go do zeznań przed komisją obsesyjnie tropiącą komunistów. Po jego wyjściu do drzwi pokoju genialnego fizyka puka Aktorka (w roli Marilyn Monroe Theresa Russell), nocą zaś do tych dwojga dołączy jeszcze Bejsbolista (Joego DiMaggię, ówczesnego męża Monroe, zagrał Gary Busey). Najważniejszym momentem wieczoru będzie wykład Marilyn, brawurowo tłumaczącej teorię względności przy użyciu latarki, balonika, dziecięcych zabawek i egzemplarza Jane Eyre. Zresztą cały film Roega jest błyskotliwym doświadczeniem związanym z czasem, jego subiektywnym odczuwaniem (dla każdej z postaci płynie on inaczej) i współistnieniem przeszłości i teraźniejszości. Nieprzypadkowo reżyser odsyła do traumatycznych wspomnień bohaterów, demonstrując, jak determinują one życie. Z przymrużeniem oka, drążąc fobie zimnej wojny i obsesję na punkcie sławy, jest również portretem Ameryki - zdeformowanym jak wiszący w hotelowym pokoju, złożony z fragmentów fotografii Russell i Monroe portret autorstwa Davida Hockneya.
MFF w Cannes 1985 - nagroda techniczna
Urodzony w 1928 roku, jest jednym z najoryginalniejszych brytyjskich twórców, reżyserem z pasją burzącym porządek klasycznej narracji, mistrzem montażu, wybitnym stylistą. Wchodząc z kamerą w głąb ukrytych obsesji, dręczących wspomnień, zbiorowych i jednostkowych traum czy seksualnych fantazji, zniósł na ekranie podział na przeszłość i teraźniejszość. Roeg przez lata zmagał się z odrzuceniem i niezrozumieniem, ale konsekwentnie podążał drogą outsidera, czego wyrazem jest nie tylko umieszczanie akcji filmów poza Wielką Brytanią (w Australii, na Seszelach, w Wiedniu), lecz także obsadzanie w głównych rolach artystów kojarzących się z kontrkulturowym buntem (David Bowie, Mick Jagger, Art Garfunkel). Funkcjonujące poza kanonem, zbyt późno docenione filmy - Performance, Nie oglądaj się teraz, Walkabout, Człowieka, który spadł na ziemię, Zmysłowa obsesja - obecnie mają status dzieł kultowych: zachwycających wizualnie, wciągających, prowokacyjnych baśni dla dorosłych.
1970 Performance
1971 Walkabout
1973 Nie oglądaj się teraz / Don’t Look Now
1976 Człowiek, który spadł na ziemię / The Man Who Fell to Earth
1980 Zmysłowa obsesja / Bad Timing
1983 Eureka
1985 Z przymrużeniem oka / Insignificance
1988 Tor 29 / Track 29
1990 Wiedźmy / Witches