Każdy kiedyś tak się czuł: całkowicie wyobcowany, tak jakby pochodziło się z innej planety. Samotność, nieprzystosowanie i alienacja to powracające motywy kina Roega, tym razem reżyser sięgnął jednak po ramy science fiction, a w głównej roli obsadził gwiazdę rocka. Nie chciałem do tej roli aktora - mówił po latach reżyser. - Tylko kogoś, kto stał się unikatowy. Davida Bowiego wypatrzył w dokumencie opowiadającym o amerykańskiej trasie koncertowej artysty. Muzyk tłumaczył w nim, że czuje się jak pływająca w kartonie mleka mucha: Jestem ciałem obcym. Chłonę wszystko, co jest wokół mnie. Swoją nadzwyczajną chudość i bladość Bowie później tłumaczył uzależnieniem od kokainy. I Człowiek, który spadł… też jest m.in. filmem o uzależnieniu. Jego bohater, Thomas Jerome Newton, ląduje na Ziemi, skąd zamierza sprowadzić wodę na swoją wyschniętą planetę. Dzięki niebywałym zdolnościom konstruuje wynalazki, które czynią go bogatym, a zdobyte pieniądze mają pomóc mu wykonać misję i wrócić do pozostawionej rodziny. Ziemskie rozrywki - telewizja, seks, alkohol - powoli zamieniają go jednak w więźnia. By opowiedzieć tę historię, reżyser używa zaskakującego montażu, który wydobywa ze zderzonych ze sobą scen nowe znaczenia, zakłóca chronologię i stosuje niezwykłe efekty specjalne. Spowity w aurze melancholii Człowiek… daje nam wgląd w jeden z najważniejszych ziemskich konfliktów. Gdy to, kim się czujemy, stoi w sprzeczności z naszym stylem życia, a słowa zamiast ułatwiać całkowicie uniemożliwiają nam ekspresję prawdziwych uczuć i potrzeb.
Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films, 1977 - nagroda dla najlepszego aktora - David Bowie
Urodzony w 1928 roku, jest jednym z najoryginalniejszych brytyjskich twórców, reżyserem z pasją burzącym porządek klasycznej narracji, mistrzem montażu, wybitnym stylistą. Wchodząc z kamerą w głąb ukrytych obsesji, dręczących wspomnień, zbiorowych i jednostkowych traum czy seksualnych fantazji, zniósł na ekranie podział na przeszłość i teraźniejszość. Roeg przez lata zmagał się z odrzuceniem i niezrozumieniem, ale konsekwentnie podążał drogą outsidera, czego wyrazem jest nie tylko umieszczanie akcji filmów poza Wielką Brytanią (w Australii, na Seszelach, w Wiedniu), lecz także obsadzanie w głównych rolach artystów kojarzących się z kontrkulturowym buntem (David Bowie, Mick Jagger, Art Garfunkel). Funkcjonujące poza kanonem, zbyt późno docenione filmy - Performance, Nie oglądaj się teraz, Walkabout, Człowieka, który spadł na ziemię, Zmysłowa obsesja - obecnie mają status dzieł kultowych: zachwycających wizualnie, wciągających, prowokacyjnych baśni dla dorosłych.
1970 Performance
1971 Walkabout
1973 Nie oglądaj się teraz / Don’t Look Now
1976 Człowiek, który spadł na ziemię / The Man Who Fell to Earth
1980 Zmysłowa obsesja / Bad Timing
1983 Eureka
1985 Z przymrużeniem oka / Insignificance
1988 Tor 29 / Track 29
1990 Wiedźmy / Witches