Ostatni film portugalskiego reżysera to podróż na tylnym siedzeniu przemierzającego Lizbonę miejskiego autobusu. Blask wpadającego przez okna słońca raz po raz opromienia magicznym światłem kruchą postać starzejącego się, schorowanego poety, sybaryty, filozofa João Vuvu (Monteiro). Owdowiały, samotny mężczyzna każdego dnia powtarza tę samą trasę - to jego rytuał, który z rzadka tylko przerywają drobne incydenty. Życie mężczyzny nabierze jednak nowych odcieni, gdy z więzienia wyjdzie jego skazany za morderstwo syn. Elegijne, ale niepozbawione humoru i wciąż prowokacyjne Odejścia i powroty to pożegnanie z kinem, miastem i ciałem. Wchodzimy i wychodzimy, pojawiamy się i znikamy, a autobus numer 100 pewnego dnia odjedzie bez nas. Zostanie tylko pamięć, którą w tym wypadku jest kino, obraz przeszłości zapisany na celuloidowej (jeszcze) taśmie. Ostatni film Monteiro zbiera kluczowe wątki z jego twórczości, przypomina, że ma ona swoje źródła w poezji, ale i w slapstikowej komedii (postać Deusa czy Vuvu wiele zawdzięcza bohaterom Bustera Keatona). Nie byłoby rzecz jasna tego nieustannie naruszającego sferę profanum kina bez serii erotycznych przygód i rozmów z kobietami, które w tym filmie zwieńczy zdumiewający, świętokradczy akt seksualny.
MFF w São Paulo 2003 - nagroda krytyków Best in Perspectives
(1939-2003) Jeden z najoryginalniejszych i zarazem najmniej znanych twórców europejskiego kina, reżyser, aktor, krytyk, pisarz i poeta. Absolwent London Film School, którego twórczości nie sposób jednak przypisać do żadnej ze szkół filmowych. Jego osobne, erudycyjne, ekscentryczne, a czasem uchodzące za kontrowersyjne filmy czerpią z poezji, filozofii, teatru i malarstwa. Jeśli szukać w nich kinowych inspiracji, to niewątpliwie jedną z kluczowych dla Monteiro postaci jest Buster Keaton. Wychowany w czasach dyktatury Salazara Portugalczyk ostrze swoich podszytych czarnym humorem opowieści wymierzył w stróżów publicznej moralności: kościół, państwo, rodzinę. W swoich pierwszych filmach poddawał analizie narodowe mity założycielskie, by później stworzyć na ekranie postać świętego profana, João de Deusa, który zawdzięcza swoje imię patronowi prostytutek, rybaków i chorych psychicznie. De Deus ucieleśnia na ekranie - jak pisał o nim Haden Guest - przenikające twórczość Portugalczyka sprzeczności: ascetyczny dandyzm, religijną perwersję, zmysł komicznej tragedii, rodzaj slapstickowego fatalizmu.
1969 Sophia de Mello Breyner Andresen (dokument)
1975 Que Farei eu com Esta Espada? / What Shall I do with This Sword? (dokument)
1978 Veredas / Paths
1981 Silvestre
1986 Kwiat morza / À Flor do Mar / Hovering Over the Water
1989 Wspomnienia z Żółtego Domu / Recordações da Casa Amarela / Recollections of the Yellow House
1992 Ostatnie zanurzenie / O Último Mergulho / The Last Dive
1995 Komedia Deusa / A Comédia de Deus / God's Comedy
1997 Biodra Johna Wayne'a / Le Bassin du J.W. / The Hips of J.W.
1998 Śluby Deusa / As Bodas de Deus / God's Wedding
2000 Królewna Śnieżka / Branca de Neve / Snow White
2003 Odejścia i powroty / Vai e Vem / Come and Go