Wyjątkowy na tle twórczości Monteiro melodramat, we wszystkich odcieniach błękitu - koloru melancholii. Pomimo danej sobie obietnicy, że nigdy już nie wróci do "martwego kraju", Włoszka Laura (Laura Morante) decyduje się spędzić wakacje w ojczyźnie zmarłego przed rokiem męża, w ich letnim domu na portugalskim wybrzeżu. Pewnego dnia na dryfującej w pustej zatoczce łodzi znajduje rannego mężczyznę (Philip J. Spinelli). Historia ich znajomości, opowiadana długimi ujęciami nieruchomej kamery, rozwija się niespiesznie, pozwalając, by czas leczył rany obojga bohaterów. Budując w skupieniu kontemplacyjną aurę, dryfując swobodnie pomiędzy zmieniającymi się nastrojami, Monteiro przywołuje kino Roberta Rosselliniego, światło obrazów Piera della Franceski czy muzykę Jana Sebastiana Bacha. Jednak w chwili gdy życie Laury i jej rodziny zaczyna przypominać subtelny poemat, daje o sobie znać okrutna rzeczywistość - widmo odległych zamieszek. Kontemplacja zostaje przerwana przez ironię, której wcieleniem staje się niemiecki bandyta grany przez samego Monteiro. Zaskakująca zmiana tonu nie pozwala Kwiatowi morza osunąć się w nostalgię i przenosi film poza oczywiste gatunkowe ramy. Ale ten melodramat kryje więcej niespodzianek: choćby młodziutką Teresę Villaverde - późniejszą reżyserkę - w roli nastoletniej córki Laury.
(1939-2003) Jeden z najoryginalniejszych i zarazem najmniej znanych twórców europejskiego kina, reżyser, aktor, krytyk, pisarz i poeta. Absolwent London Film School, którego twórczości nie sposób jednak przypisać do żadnej ze szkół filmowych. Jego osobne, erudycyjne, ekscentryczne, a czasem uchodzące za kontrowersyjne filmy czerpią z poezji, filozofii, teatru i malarstwa. Jeśli szukać w nich kinowych inspiracji, to niewątpliwie jedną z kluczowych dla Monteiro postaci jest Buster Keaton. Wychowany w czasach dyktatury Salazara Portugalczyk ostrze swoich podszytych czarnym humorem opowieści wymierzył w stróżów publicznej moralności: kościół, państwo, rodzinę. W swoich pierwszych filmach poddawał analizie narodowe mity założycielskie, by później stworzyć na ekranie postać świętego profana, João de Deusa, który zawdzięcza swoje imię patronowi prostytutek, rybaków i chorych psychicznie. De Deus ucieleśnia na ekranie - jak pisał o nim Haden Guest - przenikające twórczość Portugalczyka sprzeczności: ascetyczny dandyzm, religijną perwersję, zmysł komicznej tragedii, rodzaj slapstickowego fatalizmu.
1969 Sophia de Mello Breyner Andresen (dokument)
1975 Que Farei eu com Esta Espada? / What Shall I do with This Sword? (dokument)
1978 Veredas / Paths
1981 Silvestre
1986 Kwiat morza / À Flor do Mar / Hovering Over the Water
1989 Wspomnienia z Żółtego Domu / Recordações da Casa Amarela / Recollections of the Yellow House
1992 Ostatnie zanurzenie / O Último Mergulho / The Last Dive
1995 Komedia Deusa / A Comédia de Deus / God's Comedy
1997 Biodra Johna Wayne'a / Le Bassin du J.W. / The Hips of J.W.
1998 Śluby Deusa / As Bodas de Deus / God's Wedding
2000 Królewna Śnieżka / Branca de Neve / Snow White
2003 Odejścia i powroty / Vai e Vem / Come and Go