Chodź, zobaczysz, jak naprawdę żyjemy. Wcześniej prosiłeś nas, żebyśmy były cicho, teraz będziemy mówić, a ty będziesz słuchał. Właśnie to wszyscy tutaj robimy - gadamy i ćpamy. Tymi słowami Wanda i Zita, aktorki z poprzedniego filmu Costy Kości, zaprosiły go do swojego pokoju w Fontainhas. Jak powtarza reżyser, ten film był dla niego rodzajem egzystencjalnego doświadczenia, początkiem nowej drogi. Codziennie przez wiele miesięcy, zgodnie z narzuconą sobie rutyną, przyjeżdżał na plan znajdujący się w niewielkiej sypialni, słuchał, patrzył, poznawał rytm dzielnicy, która została skazana na zagładę, ludzi, którzy stąpali chwiejnie po krawędzi przepaści. W swoim - jak mówi - pierwszym filmie Costa wypracowuje metodę, którą odtąd już zawsze będzie się posługiwał, uczy się, jak wychwytywać z nurtu rzeczywistości chwile, które następnie - w wyniku prób - zostaną zamienione w kino. Źródłem sukcesu jest jego uważność, fascynacja i odmowa - brak ambicji, żeby narzucać rzeczywistości swoją wizję tego, jak powinna wyglądać. Powstaje intymne studium świata, którego mieszkańcy płacą większą cenę za to, czego nie zrobili, niż za to, co złego faktycznie zrobili.
Urodził się w Lizbonie w 1959 roku. Porzucił historię na rzecz studiów w Lizbońskiej Szkole Filmowej pod okiem poety i reżysera António Reisa. Jego pełnometrażowy debiut Krew (O Sangue) miał premierę na MFF w Wenecji w 1989 roku. Kolejny film Dom z lawy (Casa de Lava), zrealizowany na wyspie Fogo w archipelagu Wysp Zielonego Przylądka, był pokazywany w Cannes w 1994 roku. Następnie nakręcił m.in. Kości (Ossos), W pokoju Wandy (No Quarto da Vanda), Gdzie spoczywa twój uśmiech? (Où gît votre sourire enfoui?) o twórczości Danièle Huillet i Jean-Marie Strauba. Obok Manoela de Oliveiry, Akiego Kaurismäkiego i Víctora Erice'a wyreżyserował jedną z części nowelowego Centro Histórico pod tytułem Słodki egzorcysta (Sweet Exorcist). Jego prace były prezentowane w galeriach i muzeach na całym świecie. W 2014 roku za Konia Forsę (Cavalo Dinheiro) otrzymał tytuł najlepszego reżysera na MFF w Locarno.
1987 Cartas a Julia (short)
1990 Krew / O Sangue / Blood
1994 Dom z lawy / Casa de Lava / Down to Earth
1997 Kości / Ossos / Bones
2000 W pokoju Wandy / No Quarto da Vanda / In Vanda's Room
2001 Danièle Huillet, Jean-Marie Straub, cinéastes (odcinek Cinéastes, de notre temps, TV serie)
2002 Gdzie spoczywa twój uśmiech? / Onde Jaz o Teu Sorriso? / Où gît votre sourire enfoui? / Where Does Your Hidden Smile Lie?
2003 6 bagatelas (short)
2006 Pochód młodości / Juventude Em Marcha / Colossal Youth
2007 Tarrafal (short in O Estado do Mundo / The State of the World)
2007 Łowcy królików / The Rabbit Hunters (short in Memories, Jeonju Digital Project)
2009 Ne change rien
2010 O Nosso Homem / Our Man (short)
2012 Słodki egzorcysta / Sweet Exorcist / Lamento da Vida Jovem (short in Centro Histórico)
2014 Koń Forsa / Cavalo Dinheiro / Horse Money
2018 Vitalina Varela