Dla znawców kina Jaimego Rosalesa - wytrawnego i cenionego twórcy slow cinema - prezentowana na festiwalu w Cannes Petra może być nie lada zaskoczeniem. Koronkowa fabuła prowadzi widza przez labirynt zawiłej, rodzinnej historii, w której za wieloma zakrętami kryją się zdumiewające sekrety. Tytułowa bohaterka (Bárbara Lennie z Magical Girl) przyjeżdża na wieś do pracowni bogatego i okrutnego artysty, by dowiedzieć się, kto jest jej ojcem. W tym miejscu losy Petry skrzyżują się nie tylko z egoistycznym rzeźbiarzem, ale też jego zahukanym synem i nerwową żoną. Intrygująco sfotografowany obraz Rosalesa łączy w sobie dramatyzm antycznej tragedii i rozwiązania typowe dla rasowej telenoweli. Ten mariaż wydaje się szatańsko przemyślany. Podział filmu na rozdziały przypomina serialowe odcinki, z których każdy ujawnia nowy, sensacyjny element w rodzinnej układance. A im bliżej finału, tym bardziej ta historia przypomina przerażająco smutną opowieść o dzieciach płacących za błędy swoich rodziców.
Urodził się w 1970 roku w Barcelonie. Trzy lata spędził na Kubie, gdzie podjął naukę w Międzynarodowej Szkole Filmowej i Telewizyjnej w San Antonio de los Baños. Następnie przeniósł się do Australijskiej Szkoły Radia, Filmu i Telewizji w Sydney. W 2003 roku na MFF w Cannes otrzymał nagrodę FIPRESCI za swój pełnometrażowy debiut Godziny dnia. Inspiruje się twórczością Roberta Bressona oraz Yasujirō Ozu. Samotność z 2007 roku znalazła się w konkursie Nowe Horyzonty, a dramat Sen i cisza był prezentowany w sekcji Lost Lost Lost w zeszłym roku.
2003 Godziny dnia / Las horas del día / The Hours of the Day
2007 Samotność / La soledad / Solitary Fragments
2008 Kula w łeb / Tiro en la cabeza / Bullet in the Head
2012 Sen i cisza / Sueño y silencio / Dream and Silence
2014 Piękna młodość / Hermosa juventud / Beautiful Youth