18. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty to największe wydarzenie filmowe w Polsce, już po raz 13. odbywające się we Wrocławiu.
W ciągu 11 dni, od 26 lipca do 5 sierpnia, na ponad 600 seansach widzowie zobaczą 225 pełnometrażowych filmów z ponad 50 krajów, spośród których 147 będzie miało polskie premiery, a 3 światowe. W tym roku poza Kinem Nowe Horyzonty festiwalowe pokazy będą odbywały się również w Dolnośląskim Centrum Filmowym.
18. MFF Nowe Horyzonty otworzy 26 lipca polska premiera Kafarnaum (Capharnaüm) Nadine Labaki, najnowszy film twórczyni Karmelu i Dokąd teraz?. Nagrodzona w Cannes Nagrodą Jury opowieść o tułaczce chłopca z Bejrutu, który w pojedynkę mierzy się z niesprawiedliwością, niesie duży ładunek emocji. 4 sierpnia, po zakończeniu uroczystości wręczenia nagród, widzowie zobaczą Szczęśliwego Lazzaro (Lazzaro Felice) Alice Rohrwacher, nagrodzonego w tym roku w Cannes za najlepszy scenariusz. Autorka Cudów (film zamknięcia Nowych Horyzontów w 2014) mistrzowsko łączy kino społecznie zaangażowane z realizmem magicznym.
W tegorocznym programie nie zabraknie najważniejszych tytułów ze światowych festiwali. Będzie można zobaczyć m.in. laureata Złotego Niedźwiedzia na Berlinale - Touch Me Not Adiny Pintille, zdobywcę Złotej Palmy w Cannes - Shoplifters Hirokazu Koreedy oraz nagrodzoną za najlepszy debiut na tym samym festiwalu Girl Lukasa Dhonta. We Wrocławiu zostaną pokazane najnowsze dzieła dwóch prowokatorów: Dom, który zbudował Jack (The House That Jack Built) Larsa von Triera oraz Climax Gaspara Noé. Zobaczymy także Wszyscy wiedzą (Todos lo saben), thriller psychologiczny Asghara Farhadiego (dwukrotnego zdobywcy Oscara za Rozstanie i Klienta) z Penèlope Cruz i Javierem Bardemem w rolach głównych. Polskie premiery będą mieć m.in.: Dzika grusza (Ahlat Ağacı) Nuriego Bilge Ceylana (autora nagrodzonego Złotą Palmą Zimowego snu), Winni (Den skyldige) Gustava Möllera (nagroda publiczności na festiwalach Sundance i w Rotterdamie), Dowłatow (Dovlatov) Rosjanina Aleksieja Germana Jr. - laureat Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie za kostiumy i scenografię, czy Lato (Leto) Kirłła Serebrennikova i Tajemnice Silver Lake (Under the Silver Lake) Davida Roberta Mitchella, autora przebojowego Coś za mną chodzi. W programie Nowych Horyzontów znalazły się również inne canneńskie hity: zdobywca Grand Prix - Czarne bractwo. BlacKkKlansman (BlacKkKlansman) Spike'a Lee, film-legenda, czyli realizowany przez ćwierć wieku Człowiek, który zabił Don Kichota (The Man Who Killed Don Quixote) Terry'ego Gilliama, Najczystszy jest popiół (Jiang hu er nv) Jia Zhang-ke, nowe dzieło najwybitniejszego z chińskich twórców, Dogman w reżyserii Matteo Garrone (nagroda aktorska w Cannes), koreańskie Płomienie (Beoning) Lee Chang-donga i The Image Book (Le livre d'image) francuskiego eksperymentatora Jean-Luc Godarda (Specjalna Złota Palma).
Odważne, bezkompromisowe filmy twórców poszukujących nowych form wyrazu - to cechy charakterystyczne Międzynarodowego Konkursu Filmowego Nowe Horyzonty. W tym roku o Grand Prix konkurować będzie 12 produkcji z całego świata, wśród których znalazły się 2 polskie tytuły: Fuga Agnieszki Smoczyńskiej (autorki Córek dancingu) - thriller psychologiczny o kobiecie, która straciła pamięć, oraz Moja polska dziewczyna duetu Ewa Banaszkiewicz-Mateusz Dymek - prowokacyjna opowieść o granicach filmowej ingerencji w cudze życie. W konkursie są też filmy z: Dominikany (pokazywany w Locarno Cocote Nelsona Carlo de Los Santosa Ariasa), Danii (perwersyjnie feministyczny Holiday Isabelli Eklöf oraz wyróżniony w Rotterdamie Powrót [The Return] Malene Choi Jensen), Francji (nagrodzona w Locarno Milla Valérie Massadian, Dzicy chłopcy [Les garçons sauvages] Bertranda Mandico, w którym kino Waleriana Borowczyka spotyka Władcę much), Serbii (cichy, a przy tym mocny Ładunek [Teret] Ognjena Glavonića), Argentyny (Łóżko [La Cama] Móniki Lairany - tragikomedia o ostatnich miłosnych podrygach starzejących się ciał), Portugalii (Umarły i inni [Chuva é Cantoria na Aldeia dos Mortos] João Salavizy i Renée Nadera Messory - wyróżniony Specjalną Nagrodą Jury sekcji Un Certain Regard w Cannes), USA (My, zwierzęta [We the Animals] Jeremiaha Zagara - uznany przez amerykańską krytykę za objawienie na miarę Moonlight) oraz Chin (Siedzący słoń [Da xiang xi di er zuo] Hu Bo - zdobywca nagrody FIPRESCI na Berlinale).
Zwycięzcę wybierze jury w składzie: Valeska Grisebach (niemiecka reżyserka, zeszłoroczna laureatka Grand Prix za Western), Anna Jadowska (reżyserka nagradzanych Dzikich róż), Michał Marczak (autor docenionych na Sundance Wszystkich nieprzespanych nocy), Fred Kelemen (niemiecki reżyser i operator; bohater ubiegłorocznej retrospektywy na Nowych Horyzontach) oraz Claudia Landsberger (Holenderka, specjalistka od międzynarodowego marketingu filmowego, producentka kreatywna).
Oprócz konkursowych Fugi i Mojej polskiej dziewczyny, w programie znajdą się także inne nowe polskie filmy, m.in. Jeszcze dzień życia, pokazywana w Cannes animacja Damiana Nenowa i Raúla de la Fuente, inspirowana słynnym reportażem Ryszarda Kapuścińskiego, Nina - nagrodzony w Rotterdamie debiut Olgi Chajdas, Córka trenera Łukasza Grzegorzka ze znakomitymi rolami Jacka Braciaka i Karoliny Bruchnickiej, arthouse'owy horror Monument Jagody Szelc - autorki filmu Wieża. Jasny dzień, wyreżyserowana przez Klarę Kochańską i Kaspra Bajona Via Carpatia (premierowo pokazywana w Karlowych Warach) czy Wieś pływających krów Katarzyny Trzaski - dokument o podlaskiej wsi widzianej oczyma berlińskich hipsterów. Debiutanckie 53 wojny Ewy Bukowskiej to z kolei ekranizacja książki Grażyny Jagielskiej, film o żonie reportera wojennego, cierpiącej na zespół stresu bojowego. Jak pies z kotem, najnowszy film Janusza Kondratiuka, w zaskakująco jasny sposób opowiada o chorobie i śmierci jego brata Andrzeja (reżysera m.in. Hydrozagadki).
"Kino sztuka wyjścia" - to hasło tegorocznej odsłony Nowych Horyzontów, za którym kryje się poszukiwanie alternatywnych narracji, śladów stylistycznych, artystycznych i ideowych rewolucji czy sposobów wyjścia poza system - nie tylko filmowy. Trop poszukiwań wyznaczają wybitni filmowi outsiderzy, do których bez wątpienia należą bohaterowie retrospektyw.
Węgierka Ildikó Enyedi - jedna z najciekawszych europejskich reżyserek, autorka wizjonerskich, poetyckich arcydzieł, m. in.: Mój wiek XX (Az én XX. Szpadom"; ze znakomitą, podwójną rolą Doroty Segdy) oraz Szymon Mag (Simon mágus), powróciła w 2017 roku nagrodzonym Złotym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie romantyczno-surrealistycznym filmem Dusza i ciało (Teströl és lélekröl).
Pedro Costa - jedna z największych osobowości portugalskiego kina. Jego ascetyczne, symboliczne, a zarazem polityczne kino dotyka postkolonialnych traum i sytuuje się po stronie ludzi słabszych, wykluczonych, "niewidzialnych" dla systemu. Podczas festiwalu swoją premierę będzie miała książka Pedro Costa: Nienapisana historia - przygotowany przez Agnieszkę Szeffel wywiad-rzeka z reżyserem.
João César Monteiro - portugalski radykał, anarchista i poeta kina. Orędownik outsiderów, humoru, perwersji i fantazji, który kinu narzuca własne narracje i własny rytm. Jego ekranowe alter ego, João de Deus, jest przewodnikiem po świecie na opak, gdzie rządzą czułość i melancholia. Partnerem portugalskich retrospektyw jest Instytut Camoes.
Nicolas Roeg (który w sierpniu 2018 roku skończy 90 lat) to jeden z najoryginalniejszych brytyjskich twórców: reżyser z pasją burzący porządek klasycznej narracji, mistrz montażu, wybitny stylista. Zmagając się latami z odrzuceniem i niezrozumieniem, Roeg konsekwentnie podążał drogą outsidera, chętnie współpracując z artystami kojarzącymi się z kontrkulturowym buntem (David Bowie, Mick Jagger, Art Garfunkel). W trakcie festiwalu do rąk czytelników trafi polskie tłumaczenie autobiograficznej książki Nicolas Roeg. Świat stale się zmienia. Partnerem retrospektywy jest British Council.
Szczególnym bohaterem tegorocznej edycji będzie Ingmar Bergman. W stulecie urodzin (14 lipca 2018) jednego z najważniejszych twórców kina, MFF Nowe Horyzonty przystąpił do międzynarodowego projektu Bergman100, którego partnerami są Ambasada Szwecji w Warszawie, Instytut Szwedzki oraz Szwedzki Instytut Filmowy. Widzowie zobaczą najważniejsze filmy mistrza oraz nowe filmy dokumentalne poświęcone reżyserowi. W Kinie Nowe Horyzonty będzie prezentowana wystawa W stylu Bergmana: kino, moda, sztuka (kuratorka: Anna Maria Bernitz) oraz interaktywna instalacja Ingmar Bergman 100 autorstwa Annmari Kastrup i Andersa Rabeniusa (wystawę i instalację będzie można oglądać do 14 października).
Festiwal zaproponuje również spojrzenie na nowe, niezależne kino irańskie. W sekcji Iran : Iran widzowie zobaczą twórczość pokolenia reżyserów, którzy muszą być outsiderami we własnym kraju - omijać cenzurę i pracować na granicy legalności. W kontraście do nich pozostają twórcy wychowani na emigracji, budujący swoją perską tożsamość z zapośredniczonych obrazów i opowieści rodziców-emigrantów. Jeden kraj, dwie optyki, dwa głosy. Przegląd skoncentruje się na nowych filmach - z lat 2015-2018, a na całość złoży się 15 produkcji. Sekcji Iran : Iran będzie towarzyszyć wystawa Żyjemy tylko dwa razy, powstała we współpracy z BWA Studio. W jej ramach zostanie zaprezentowana sztuka wideo irańskich artystów wizualnych.
W przygotowanej wspólnie ze stacją Ale kino+ sekcji znajdą się wyjątkowe światowe produkcje - m.in. Żona (The Wife) Björna Runge'a z wybitną rolą Glenn Close i Polegaj na mnie (Lean on Pete), najnowszy film Andrew Haigha.
Zestaw filmów, które dekonstruują schematy kina gatunkowego, zaskakują i przekraczają granice, zostanie zaprezentowany w sekcji MOICO Nocne Szaleństwo (w programie m.in. Piercing Nicolasa Pesce z Mią Wasikowską w roli głównej).
Tematem Trzeciego Oka jest Girlhood - filmy o dojrzewaniu młodych kobiet, w których własnymi oczami portretują zjawisko dziewczyńskości (Team Hurricane Anniki Berg czy Skate Kitchen Crystal Moselle).
Wspólny teren przenikania się kina i sztuki wyznaczy Front Wizualny - a tam Lek i psy (Lek and the Dogs) angielskiego ekscentryka Andrew Kottinga, najnowszy film Vereny Paravel i Luciena Castaigna-Taylora Caniba (twórców Lewiatana i somnilokwii) czy eksperymentalny przebój ostatniego roku, studium nocnego nieba ★ Johanna Lurfa.
W cyklu Oslo/Reykjavik, powstałym we współpracy z Funduszami Norweskimi i Europejskim Obszarem Gospodarczym, zostaną zaprezentowane dokonania współczesnego kina norweskiego i islandzkiego (wśród filmów m.in. nagrodzony na Sundance I oddychaj normalnie [Andið eðlilega] Ísold Uggadóttir oraz canneński przebój Arktyka [Arctic] Joego Penny z Madsem Mikkelsenem w roli głównej).
Wśród gości tegorocznych Nowych Horyzontów znajdą się między innymi: Adina Pintille wraz z aktorami z filmu Touch Me Not (Złoty Niedźwiedź 2018 w Berlinie), Pedro Costa (bohater retrospektywy), Rajkumar Hirani (jeden z najpopularniejszych reżyserów Bollywoodu, który we Wrocławiu zaprezentuje swój najnowszy film - Sanju), Ildikó Enyedi (mistrzyni kina z Węgier, laureatka m.in. Złotego Niedźwiedzia w Berlinie za Duszę i ciało), Lukas Dhont (26-letni Belg, który na tegorocznym festiwalu w Cannes otrzymał nagrodę za najlepszy debiut) czy Pen-Ek Ratanaruang (przedstawiciel Nowej Fali z Tajlandii, autor Samui Song).
Klub festiwalowy zostanie zorganizowany pod hasłem Taste, that's why. W dniu otwarcia festiwalu na widzów czekać będzie Bestia Aleksandra Hertza z 1917 roku - pokaz z muzyką Włodka Pawlika wykonywaną na żywo w Arsenale. W kolejne dni na scenie zobaczymy i usłyszymy m.in. projekt Nanook of the North (wspólne przedsięwzięcie Stefana Wesołowskiego i Piotra Kalińskiego, inspirowane słynnym filmem Nanuk z Północy Roberta J. Flaherty'ego), irańskiego artystę dźwiękowego SOTE, kompozytorkę i przedstawicielkę norweskiej sceny elektro-akustycznej - Maję Ratkje. Polskich artystów reprezentować będą m.in. hiphopowy duet Syny oraz ceniony polski klarnecista i kompozytor Wacław Zimpel. Wstęp na wszystkie wydarzenia w klubie festiwalowym jest bezpłatny.